موبایل سرطان‌زاس یا نه
نوشته شده توسط : ریحان زاده

 مطمئنا شما هم تا حالا صحبت‌های زیادی در مورد مضرات استفاده از تلفن همراه شنیدید. مطالبی که تازگیا توسط رسانه‌ها و محققین زیر ذره‌بین قرار گرفته البته عده زیادی از مخالفان استفاده از تلفن همراه اعتقاد دارن که مضرات استفاده از گوشی مثل استفاده از سیگار که سالها کتمان می‌شد تنها و تنها به دلایل تجاری مورد تردید قرار میَ‌گیره. این قسمت از به‌روز می‌خایم نگاهی بندازیم به کل ماجرا و صحبتی درباره اون کنیم.

 

سال 1984 سال پیدایش تلفن‌همراه در جهان بود و در واقع اینکه بتونید به هر کس که دوست دارید در هر زمان دسترسی داشته باشید از سال‌ها پیش یکی از  رویاهای دیرین انسان بوده. اما گاهی اوقات وقتی نتایج تحقیقات در خصوص مضرات تلفن همراه به چشم‌مون می‌خوره، روی ارزش این رویا تردید می‌کنیم.

 

مخالفای استفاده از تلفن همراه مضرات زیادی رو برای این همراه این روزهای انسان نام می‌برن. این مخالفا که در میون اونا نام بسیاری از دانشمندان و محققان به چشم می‌خوره تمام این تقصیرا رو گردن اشعه ساطع شده از تلفن همراه در هنگام استفاده می‌اندازن. بهتره بدونید که میزان این امواج با مقیاسی موسوم به اس.ای.آر اندازه‌گیری می‌شه.

بنابر این نظریه، مقداری از امواج رادیویی که توسط گوشی‌های تلفن همراه ساطع می‌شن جذب بدن انسان می‌شن. مخالفای استفاده از تلفن همراه عقیده دارن که اثرات این اشعه‌ها می‌تونه به چندین مورد مختلف دسته‌بندی بشه و مهمترین اونا تاثیر روی غشاهای سلولی انسان، تاثیر روی رفتارهای شنیداری انسان، قدرت یادگیری و حافظه، DNA و به وجود اومدن مواردی مثل تومور مغزی و در نهایت بیماریه.

البته از همون ابتدای قرن بیستم و همزمان با افزایش استفاده از تلفن‌همراه در بین مردم، در سال 2002 یکسری از شرکت‌ها که البته سهم شرکت‌های سازنده تلفن همراه هم در میون اونا حائز اهمیت بود، شروع به تحقیق و بررسی روی اثرات امواج رادیویی، تا 10برابر قوی‌تر از امواج رادیویی تلفن‌همراه روی سلول‌ها و ژن‌ها کردند.

نتایج بررسی‌ها حاکی از اون بود که امواج رادیویی تلفن‌همراه هیچ اثر منفی روی سلول‌ها، ژن‌ها و DNA بدن انسان ندارن. سازمان بهداشت‌جهانی یا WHO هم با این برآورد که امواج رادیویی تلفن‌همراه اثر مخربی روی سلامت انسان ندارد، موافقت خودشو نشون داد که البته این سازمان همچنان بر انجام تحقیقات بیشتر برای اطمینان خاطر محققان تاکید داره.

محققان مخالف استفاده از تلفن همراه یکی از مهمترین اثرات مورد اشاره از تشعشعات تلفن همراه رو اثرات گرمایشی این اشعه‌ها می‌دونن که هر جسم عایق مثل بافت‌های زنده بدن به وسیله اونا گرم می‌شن.

بنابر این نظریه وقتی فردی از گوشی همراه استفاده می‌کنه، بیشتر اثرات گرمایشی در اطراف سطح سر او بوجود می‌آد و باعث می‌شه که دمای سر کمتر از یک درجه افزایش کنه که البته کمتر از گرماییه که در اثر تابش مستقیم خورشید بوجود می‌آد. بر اثر این گرما، جریان انتقال خون تو مغز می‌تونه با بیشتر کردن سرعت جریان تو اون قسمت، گرما رو به جاهای دیگر منتشر کنه و تا اینجای کار مشکلی نیست. اما نهایتا مشکل اینجاست که قرنیه چشم انسان این سامانه تعدیل‌سازی دما رو نداره.

ضمنا محققان بر این باورند که سلول‌های بدن ما در گستره 10 تا 1000 هرتز از طریق سیستم عصبی با هم ارتباط برقرار می‌کنن و این در حالیه که بیشتر تلفن‌های همراه هم تقریبا در همین گستره یعنی گستره 270 تا 1800 هرتز ارتباط برقرار می‌کنند و این هم‌پوشانی می‌تونه باعث ایجاد اختلالای جبران‌ناپذیری در بدن مثل ضعیف شدن سیستم دفاعی، تأثیر منفی در باروری، تغییر عملکرد جذب مواد معدنی، افزایش سرعت گسترش تومورها، افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون می‌شود. لیست بیماری‌ها و عوارض مورد اشاره آن قدر بالاست که فکر کنیم سال‌ها اثبات و یا رد انها از سوی طرفین طول بکشد.

البته نکته اصلی و اختلاف‌برانگیز ماجرا اینجاس که همه موسسه‌های تحقیقاتی متفق‌القول می‌گن که تا حالا هیچ شواهدی مبنی بر ضرر و زیان داشتن استفاده از موبایل روی سلامتی انسان ندیدن. اما در مورد آنتن‌های BTS هم بحث کم نیست.

آنتن‌های BTS تلفن‌همراه به آنتن‌هایی گفته می‌شه که همه جا در کنار کوچه و خیابون دیده می‌شن و وظیفه آنتن‌دهی تلفن‌های همراه هر منطقه رو به عهده دارند و به دلیل حجم امواج زیاد تبادل شده زیر ذره‌بین اتهام قرار دادن.

در واقع اینجا دقیقا جائیه که مخالفای استفاده از تلفن همراه دست پرتری دارند. اونا می‌گن که این آنتن‌های بی.تی.اس علاوه بر ضرر و زیان‌های احتمالی برای شخصی که در حال استفاده از تلفن همراهه، اشخاص دیگه و بی‌طرف هم دچار زیان می‌شن.

البته کسایی که استفاده از تلفن همراه رو فاقد هر گونه ضرری می‌دونن اعلام می‌کنن که شدت تشعشعات این آنتن‌ها به گونه‌ایه که روی سطح زمین خیلی پایین‌تر از حد مجازه و هیچ‌ خطری برای افراد به وجود نمیاره. نظرای موافق و مخالف درباره این آنتن‌ها تا جائی بالا گرفته که این روزا خیلی از مردم با نصب این آنتن‌ها در نزدیکی خونه‌هاشون خود مخالفند و اپراتورهای مخابراتی برای نصب اونا و پوشش مناطق دچار مشکل شدن.

البته تو بقیه کشورایی که زودتر از ما نسبت به نصب تجهیزات آنتن‌های BTS اقدام کرده‌اند، تا حالا گزارش مستندی مبنی بر مضر بودن تشعشعات این آنتنا ارائه نشده و در کل تا این لحظه کسی نتونسته ثابت کنه که بالاخره واقعا این تشعشعات برای انسان مشکل‌زاس یا نه. اما همچنان روی این موضوع تاکید می‌شه که تاثیر آنتن‌های BTS به قدرت اونا و اندازه فاصله فرد با آنتن بستگی داره.

با همه این توصیفات بیاید فرض کنیم که نظریه‌های مطرح شده توسط مخالفان استفاده از تلفن همراه مورد تائید قرار بگیره. اون‌طوری ما ناچار می‌شیم که یا تلفن همراه را به طور کل کنار بذاریم، که با شرایط فعلی تقریبا غیرممکنه و یا حداقل یه‌سری نکات رو برای کم کردن مضرات اونا رعایت کنیم.

  1. اولین چیزی که همه کارشناسا، چه موافق و چه مخالفا روی اون تاکید دارن، کم کردن زمان مکالمه با تلفن‌همراهه. بنابراین کافیه که استفاده از تلفن همراه رو کاهش بدیم و تا وقتی می‌تونیم از تلفن‌های معمولی و ترجیحا سیم‌دار استفاده کنیم، بی‌خود و بی‌جهت سراغ موبایل‌مون نریم و حرف زدن با اون رو یه تفریح ندونیم.
  2. راه دیگه‌ای که توصیه می‌شه استفاده از لوازم جانبی مثل هندزفری به جای صحبت مستقیم با تلفن همراهه. پس اگه رعایت نکته قبلی یعنی کم کردن زمان استفاده از موبایل برای شما سخت غیرقابل انجامه، حداقل می‌تونید گوشی‌تون را هنگام مکالمه هر چقدر که می‌تونید از خودتون دورتر بگیرید و برای انجام این کار از وسائل جانبی مثل هندزفری استفاده کنید.
  3. یه موضوع دیگه که محققا روی اون تاکید دارن، عدم استفاده از تلفن همراه در اماکن خاصه. گرچه باز هم تاکید می‌کنیم که هنوز مضرات تلفن همراه به هر دلیلی تائید نشده، اما با توجه به نوع این تشعشات، استفاده از تلفن همراه در مکانای سربسته و همچنین در فضای اتومبیل که اتاقک فلزی داره توصیه نمی‌شه. ضمنا عدم استفاده از تلفن همراه در هنگام کار با رایانه و هنگام روشن بودن مایکروویو در آشپزخانه هم از جمله مواردیه که بعضی از موسسه‌های تحقیقاتی به اونا اشاره کردن. همچنین محققا روی این نکته تاکید زیادی دارن که نه تنها بچه‌های زیر 12 سال، خانم‌های باردار و افراد سالخورده از تلفن همراه استفاده نکنن، که بعضا از کاربرای تلفن‌همراه می‌خوان در محیطی که این دسته از افراد حضور دارن هم با تلفن همراه‌شون صحبت نکنن.
  4. مورد دیگه‌ای که نه‌تنها کارشناسا بلکه شرکتای سازنده موبایل‌ هم به اون اشاره می‌کنن، استفاده نکردن از گوشی‌های دوسیم‌کارته چینیه. چون این گوشی‌ها استاندارد درست و درمونی ندارند و به علت استفاده از دو سیم‌کارت همزمان، دو برابر حد معمول اشعه ساطع می‌کنن. در برنامه‌های بعد بیشتر راجع به این موضوع و معایب خرید گوشی‌های تقلبی صحبت خواهیم کرد.
  5. نکته آخر و پنجم هم کمتر کردن زمان حمل تلفن همراهه. چون به هر حال نزدیک بودن وسیله‌ای بدن که همواره در حال تبادل امواج و تشعشعاته، می‌تونه مشکل‌ساز باشه. مخالفای استفاده از تلفن همراه روی این نکته تاکید دارند که مردای سال‌های اینده به دلیل حمل تلفن همراه در جیب یا کمربندشون در آینده از مشکلاتی مثل ناباروری رنج خواهند برد. پس بهتره حداقل وقتی در جائی ثابت هستیم گوشی‌مون رو کمی دورتر از خودمون قرار بدیم. همچنین به‌ هیچ وجه در هنگام خواب، اون رو کنار بالشت نذاریم.



:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: